Dílny

Kdo a jakými tématy vás vtáhl do akce

Jaké pomůcky byly na dílny potřeba?

Blok dílen I

pátek 21. 5. 2021

19:00 - 20:30


Vít Boček

Hrajeme si
s odporem


Během workshopu jsme mj. zapalovali (klasicky i silou vůle), topili (elektřinou i kačenku). To všechno s odporem (elektrickým). Vyrobili jsme také jednoduché el. obvody nakreslené tužkou, které si každý účastník mohl odnést.

Leoš Dvořák

Inerciální a neinerciální systémy názorně 


Vyzkoušeli jsme si, jak lze pomocí papírových modelů posouvaných po lavici ilustrovat teorii týkající se inerciálních a neinerciálních systémů (skládání rychlostí, resp. transformace rychlosti a zrychlení).

Jitka Houfková

Cesta na SonS 2022
pro každého z vás


Účastníci minulých ročníků Science on Stage vás seznámili s nejlepšími pokusy z festivalů a poradili, jak připravit soutěžní projekt a přihlásit se k účasti na příštím ročníku, který proběhne v březnu 2022 v Praze. 

Václav Pazdera

Noční
lampička


Společně jsme si vyrobili "noční lampičku". Pomůcka je ukázkou využití fotorezistoru, můžete ji pak využít při výuce polovodičů. 

Daniel Vybíral

Únikové hry
ve fyzice


Zahráli jste si únikovou hru a zjistili, že není nic těžkého takovou hru i vytvořit
.

Blok dílen II

sobota 22. 5. 2021

9:00 - 10:30


Jiří Kvapil

Aplikace
phyphox


Seznámili jsme se s aplikací "phyphox" a vyzkoušeli si fyzikální měření a experimenty, které mohou žáci provést doma nebo během online či prezenční výuky. Aplikace využívá senzory a funkce zabudované v chytrém telefonu a je k dispozici zdarma v češtině pro iOS i Android.

Miloslav Khas

I učitel může být
YouTuber


Pověděli jsme si něco praktického o autorském zákonu, řekli si, co potřebujeme, abychom mohli s videi začít, ukázali si, jak je natáčet a vkládat např. na YouTube, jak video editovat přímo v YouTube, zpestřit hudebním podkladem, sestříhat... Představili jsme si další free aplikace a zmínili práci se zvukem.

Jitka Houfková

Pohádkové 
pokusy


Pohádka, kde se problémy neřeší kouzly, ale pokusy. Při vyprávění pohádky o Dlouhém, Širokém a Bystrozrakém jsme pomocí jednoduchých pokusů zachránili princeznu. Pro děti z MŠ a 1. stupně ZŠ. Vše s jednoduchými pomůckami a vhodné i k samostatnému pokusování.

Věra Koudelková

Jednotky
a jak na ně


Na dílně jsme se podívali na fyzikální veličiny (a hlavně jejich jednotky) z mnoha úhlů pohledu. Účastníci si v rámci dílny vyzkoušeli několik aktivit, které jsou rovnou použitelné v distanční i prezenční výuce na různých stupních škol.

Čestmír Krejčí

S kávou a čajem
rádi si hrajem


Co všechno může učitel fyziky v distanční i prezenční výuce provádět u čaje a kávy s čajem a kávou...

Blok dílen III

sobota 22. 5. 2021

14:00 - 15:30


Martina Teichmannová

Informatické myšlení
pro nejmenší


Dílna byla věnována využití robotů v mateřské škole, tématu informatického myšlení, tipům, jak předškoláky naučit e-bezpečnosti, jak skloubit matematickou a digitální gramotnost či jak učit digitální gramotnost venku.

Barbora Mikulecká, ÚDiF

Barevné 
pokusohraní


Na dílně jsme si představili jednoduché a hravé pokusy s barvami, které jsme hlavně míchali a rozkládali, prozkoumali jsme zkratky RGB a CMYK. S přicházejícím létem jsme se naplnili barvami, pozitivní energií a inspirovali se pokusy, které nabídly zajímavosti učitelům MŠ, ZŠ i SŠ. 

Zdeněk Hubáček

Špachtlová
Austrálie
 


Dílnu jsme zahájili krátkým testem a základním vysvětlením mechaniky letu bumerangu. Ve výrobní části jsme si pak sestavili pěkně létající a vracející se bumerang a čaringu.

Čestmír Krejčí

S kávou a čajem
rádi si hrajem


Co všechno může učitel fyziky v distanční i prezenční výuce provádět u čaje a kávy s čajem a kávou...

.

Daniel Vybíral

Únikové hry
ve fyzice


Zahráli jste si únikovou hru a zjistili, že není nic těžkého takovou hru i vytvořit.

Blok dílen IV

sobota 22. 5. 2021

17:30 - 19:00


Věra Koudelková

Jednotky
a jak na ně


Na dílně jsme se podívali na fyzikální veličiny (a hlavně jejich jednotky) z mnoha úhlů pohledu. Účastníci si v rámci dílny vyzkoušeli několik aktivit, které jsou rovnou použitelné v distanční i prezenční výuce na různých stupních škol.

Martin Gembec

Dalekohledy
ve výuce fyziky


Jakou formou seznámit žáky s principem fungování dalekohledu, s vadami čoček, možnostmi současné pozorovací techniky, na co si dát pozor při výběru apod.

Barbora Mikulecká, ÚDiF

Barevné
pokusohraní


Na dílně jsme si představili jednoduché a hravé pokusy s barvami, které jsme hlavně míchali a rozkládali, prozkoumali jsme zkratky RGB a CMYK. S přicházejícím létem jsme se naplnili barvami, pozitivní energií a inspirovali se pokusy, které nabídly zajímavosti učitelům MŠ, ZŠ i SŠ. 

Jiří Kvapil

Aplikace
phyphox


Seznámili jsme se s aplikací "phyphox" a vyzkoušeli si fyzikální měření a experimenty, které mohou žáci provést doma nebo během online či prezenční výuky. Aplikace využívá senzory a funkce zabudované v chytrém telefonu a je k dispozici zdarma v češtině pro iOS i Android. i Android.

Miloslav Khas

I učitel může být
YouTuber


Pověděli jsme si něco praktického o autorském zákonu, řekli si, co potřebujeme, abychom mohli s videi začít, ukázali si, jak je natáčet a vkládat např. na YouTube, jak video editovat přímo v YouTube, zpestřit hudebním podkladem, sestříhat... Představili jsme si další free aplikace a zmínili práci se zvukem.

Blok dílen V

neděle 23. 5. 2021

9:00 - 10:30


Vít Boček

Hrajeme si
s odporem


Během workshopu jsme mj. zapalovali (klasicky i silou vůle), topili (elektřinou i kačenku). To všechno s odporem (elektrickým). Vyrobili jsme také jednoduché el. obvody nakreslené tužkou, které si každý účastník mohl odnést.

Petr Coufal

Virtuální
robotika


Praktické vyzkoušení online nástrojů pro práci s virtuálními roboty nebo mikropočítači. Seznámili jsme se s prostředím makecode.microbit.org, kde jsme pracovali s Micro:bitem, dále jsme vyzkoušeli prostředí vr.vex.com a lab.open-roberta.org pro práci s roboty.


Martina Teichmannová

Informatické myšlení
pro nejmenší


Dílna byla věnována využití robotů v mateřské škole, tématu informatického myšlení, tipům, jak předškoláky naučit e-bezpečnosti, jak skloubit matematickou a digitální gramotnost či jak učit digitální gramotnost venku.

Hana Trhlíková

Domácí
laboratorní váhy


Dílna vhodná pro učitele 1. i 2. stupně ZŠ. Vyrobili jsme si kvalitní rovnoramenné váhy a sadu závaží na vážení do 30 g. Ukázali jsme si možnosti domácího vážení při online výuce.

Leoš Dvořák

Inerciální a neinerciální systémy názorně


Vyzkoušeli jsme si, jak lze pomocí papírových modelů posouvaných po lavici ilustrovat teorii týkající se inerciálních a neinerciálních systémů (skládání rychlostí, resp. transformace rychlosti a zrychlení).