Dílny

Kdo a jakými tématy vás vtáhl do akce
Jaké pomůcky byly na dílny potřeba?
Blok dílen I
pátek 21. 5. 2021
19:00 - 20:30
Vít Boček
Hrajeme si
s odporem
Během workshopu jsme mj. zapalovali (klasicky i silou vůle), topili (elektřinou i kačenku). To všechno s odporem (elektrickým). Vyrobili jsme také jednoduché el. obvody nakreslené tužkou, které si každý účastník mohl odnést.

Leoš Dvořák
Inerciální a neinerciální systémy názorně
Vyzkoušeli jsme si, jak lze pomocí papírových modelů posouvaných po lavici ilustrovat teorii týkající se inerciálních a neinerciálních systémů (skládání rychlostí, resp. transformace rychlosti a zrychlení).

Jitka Houfková
Cesta na SonS 2022
pro každého z vás
Účastníci minulých ročníků Science on Stage vás seznámili s nejlepšími pokusy z festivalů a poradili, jak připravit soutěžní projekt a přihlásit se k účasti na příštím ročníku, který proběhne v březnu 2022 v Praze.

Václav Pazdera
Noční
lampička
Společně jsme si vyrobili "noční lampičku". Pomůcka je ukázkou využití fotorezistoru, můžete ji pak využít při výuce polovodičů.
Společně jsme si vyrobili "noční lampičku". Pomůcka je ukázkou využití fotorezistoru, můžete ji pak využít při výuce polovodičů.

Daniel Vybíral
Únikové hry
ve fyzice
Zahráli jste si únikovou hru a zjistili, že není nic těžkého takovou hru i vytvořit.
Blok dílen II
sobota 22. 5. 2021
9:00 - 10:30

Jiří Kvapil
Aplikace
phyphox
Seznámili jsme se s aplikací "phyphox" a vyzkoušeli si fyzikální měření a experimenty, které mohou žáci provést doma nebo během online či prezenční výuky. Aplikace využívá senzory a funkce zabudované v chytrém telefonu a je k dispozici zdarma v češtině pro iOS i Android.

Miloslav Khas
I učitel může být
YouTuber
Pověděli jsme si něco praktického o autorském zákonu, řekli si, co potřebujeme, abychom mohli s videi začít, ukázali si, jak je natáčet a vkládat např. na YouTube, jak video editovat přímo v YouTube, zpestřit hudebním podkladem, sestříhat... Představili jsme si další free aplikace a zmínili práci se zvukem.

Jitka Houfková
Pohádkové
pokusy
Pohádka, kde se problémy neřeší kouzly, ale pokusy. Při vyprávění pohádky o Dlouhém, Širokém a Bystrozrakém jsme pomocí jednoduchých pokusů zachránili princeznu. Pro děti z MŠ a 1. stupně ZŠ. Vše s jednoduchými pomůckami a vhodné i k samostatnému pokusování.
Věra Koudelková
Jednotky
a jak na ně
Na dílně jsme se podívali na fyzikální veličiny (a hlavně jejich jednotky) z mnoha úhlů pohledu. Účastníci si v rámci dílny vyzkoušeli několik aktivit, které jsou rovnou použitelné v distanční i prezenční výuce na různých stupních škol.

Čestmír Krejčí
S kávou a čajem
rádi si hrajem
Co všechno může učitel fyziky v distanční i prezenční výuce provádět u čaje a kávy s čajem a kávou...
Blok dílen III
sobota 22. 5. 2021
14:00 - 15:30

Martina Teichmannová
Informatické myšlení
pro nejmenší
Dílna byla věnována využití robotů v mateřské škole, tématu informatického myšlení, tipům, jak předškoláky naučit e-bezpečnosti, jak skloubit matematickou a digitální gramotnost či jak učit digitální gramotnost venku.

Barbora Mikulecká, ÚDiF
Barevné
pokusohraní
Na dílně jsme si představili jednoduché a hravé pokusy s barvami, které jsme hlavně míchali a rozkládali, prozkoumali jsme zkratky RGB a CMYK. S přicházejícím létem jsme se naplnili barvami, pozitivní energií a inspirovali se pokusy, které nabídly zajímavosti učitelům MŠ, ZŠ i SŠ.

Zdeněk Hubáček
Špachtlová
Austrálie
Dílnu jsme zahájili krátkým testem a základním vysvětlením mechaniky letu bumerangu. Ve výrobní části jsme si pak sestavili pěkně létající a vracející se bumerang a čaringu.

Čestmír Krejčí
S kávou a čajem
rádi si hrajem
Co všechno může učitel fyziky v distanční i prezenční výuce provádět u čaje a kávy s čajem a kávou...
.

Daniel Vybíral
Únikové hry
ve fyzice
Zahráli jste si únikovou hru a zjistili, že není nic těžkého takovou hru i vytvořit.
Blok dílen IV
sobota 22. 5. 2021
17:30 - 19:00
Věra Koudelková
Jednotky
a jak na ně
Na dílně jsme se podívali na fyzikální veličiny (a hlavně jejich jednotky) z mnoha úhlů pohledu. Účastníci si v rámci dílny vyzkoušeli několik aktivit, které jsou rovnou použitelné v distanční i prezenční výuce na různých stupních škol.

Martin Gembec
Dalekohledy
ve výuce fyziky
Jakou formou seznámit žáky s principem fungování dalekohledu, s vadami čoček, možnostmi současné pozorovací techniky, na co si dát pozor při výběru apod.

Barbora Mikulecká, ÚDiF
Barevné
pokusohraní
Na dílně jsme si představili jednoduché a hravé pokusy s barvami, které jsme hlavně míchali a rozkládali, prozkoumali jsme zkratky RGB a CMYK. S přicházejícím létem jsme se naplnili barvami, pozitivní energií a inspirovali se pokusy, které nabídly zajímavosti učitelům MŠ, ZŠ i SŠ.

Jiří Kvapil
Aplikace
phyphox
Seznámili jsme se s aplikací "phyphox" a vyzkoušeli si fyzikální měření a experimenty, které mohou žáci provést doma nebo během online či prezenční výuky. Aplikace využívá senzory a funkce zabudované v chytrém telefonu a je k dispozici zdarma v češtině pro iOS i Android. i Android.

Miloslav Khas
I učitel může být
YouTuber
Pověděli jsme si něco praktického o autorském zákonu, řekli si, co potřebujeme, abychom mohli s videi začít, ukázali si, jak je natáčet a vkládat např. na YouTube, jak video editovat přímo v YouTube, zpestřit hudebním podkladem, sestříhat... Představili jsme si další free aplikace a zmínili práci se zvukem.
Blok dílen V
neděle 23. 5. 2021
9:00 - 10:30
Vít Boček
Hrajeme si
s odporem
Během workshopu jsme mj. zapalovali (klasicky i silou vůle), topili (elektřinou i kačenku). To všechno s odporem (elektrickým). Vyrobili jsme také jednoduché el. obvody nakreslené tužkou, které si každý účastník mohl odnést.

Petr Coufal
Virtuální
robotika
Praktické vyzkoušení online nástrojů pro práci s virtuálními roboty nebo mikropočítači. Seznámili jsme se s prostředím makecode.microbit.org, kde jsme pracovali s Micro:bitem, dále jsme vyzkoušeli prostředí vr.vex.com a lab.open-roberta.org pro práci s roboty.

Martina Teichmannová
Informatické myšlení
pro nejmenší
Dílna byla věnována využití robotů v mateřské škole, tématu informatického myšlení, tipům, jak předškoláky naučit e-bezpečnosti, jak skloubit matematickou a digitální gramotnost či jak učit digitální gramotnost venku.

Hana Trhlíková
Domácí
laboratorní váhy
Dílna vhodná pro učitele 1. i 2. stupně ZŠ. Vyrobili jsme si kvalitní rovnoramenné váhy a sadu závaží na vážení do 30 g. Ukázali jsme si možnosti domácího vážení při online výuce.
