Proč tu jsme

Pro radost z poznávání a učení

Prostřednictvím učitelů a regionálních center podporujeme rozvoj nejen technického a přírodovědného vzdělávání v Česku.

Naše PROČ

Usilujeme o to, aby se trvalé kolegiální vzdělávání učitelů stalo přirozenou součástí vzdělávacího systému. Aby díky poutavé a smysluplné výuce pedagogy i žáky škola bavila a s radostí poznávali a učili (se).

Naše JAK

Spolu-vytváříme síť. Naše cesta vede skrze učitele. Prostřednictvím regionálních center vytváříme bezpečné prostředí pro jejich vzájemné setkávání, debaty a sdílení inspirace.

Naše CO

Podporujeme učitele, kteří mají chuť učit poutavou formou, aby žáky škola bavila a více se skutečně naučili. Takové kantory, kteří se sami chtějí učit a sdílet zkušenosti s dalšími kolegy.

Z historie Elixíru

Jsou děti, pro které je fyzika strašákem a berou ji jako jeden z nejméně zajímavých předmětů. Nejčastěji se to týká žáků, kteří se ve škole setkali jen s výukou typu "otevřete si učebnici, udělejte si výpisky a naučte se to zpaměti". Na druhou stranu je řada učitelů, kteří vyučují jinak. Fyzika je zkoumání okolního světa, ne biflování pouček. Pokud dětem probíranou látku přibližujete na praktických jevech, se kterými se běžně v životě setkávají, fyzika jim je bližší a mají k ní lepší vztah. 

Den zrodu projektu Elixír do škol se datuje do roku 2013, kdy skupina nadšenců z Nadace Depositum Bonum, dnes Nadace České spořitelny, a Projektu Heuréka spojila síly a vymyslela a zrealizovala nápad, jak propojit a podpořit učitele, vytvořit prostor pro kolegiální sdílení a dát vzniknout komunitě nadšených fyzikářů.

Někdy stačí velmi málo - třeba když učitel nechá děti si na vlastní kůži vyzkoušet zajímavý pokus, používá příklady z praxe a podporuje rozvoj přirozené zvídavosti dětí. To má často zásadní vliv na to, zda se žáci budou technickým oborům vyhýbat, nebo je začnou vyhledávat, budou je bavit a třeba se rozhodnou je dále studovat.

Smyslem projektu je od prvopočátku podpořit výuku technických a přírodovědných oborů zejména na základních a středních školách v Česku.

Projekt se stal oficiálně od ledna 2018 samostatnou neziskovou organizací. 

Těší mě, že Nadace České spořitelny jako zakladatel, významný donor a podporovatel Elixíru do škol, z. ú. umožňuje naplňování a rozvíjení původního poslání projektu.
Nadace podporuje systémové změny a věříme, že kolegiální vzdělávání učitelů je jedna z cest, jak přispět přirozeně a odspodu ke změně ve vzdělávání.   

Ondřej Zapletal, ředitel Nadace České spořitelny